Jako dítě zažil Josef Platz v pražských Dejvicích osvobození v květnu roku 1945 i invazi armád Varšavské smlouvy o třiadvacet let později. „Poprvé přišli Rusové jako zachránci, pak přijeli podruhé, vypadali úplně stejně, ale tyhle vojáky jsme nevítali, z těch jsem měl strach. Když jsem šel domů, stáli s nataženými samopaly a vyptávali se, kam jdu. Chodil jsem tenkrát s dcerou v kočárku mezi tanky a musím říct, že to bylo hrozný,“ vzpomíná na srpnové dny roku 1968.
Tento zážitek udusil v Josefovi jakékoli sympatie k Sovětskému svazu i ruskému jazyku. Následující normalizační čistky navíc připravily jeho ženu, novinářku a spisovatelku Edu Kriseovou, o práci. Josef tak musel rodinu živit sám. Po dokončení FAMU nesehnal zaměstnání a mohl pracovat v Československé televizi jen jako externista. Jeho ženu normalizační režim stíhal tvrději, protože se zapojila do disentu.
V roce 1981 se stal režisérem Studia Kamarád, oblíbené televizní relace pro děti. Říká, že u pořadů pro nejmenší diváky nebyl dozor režimu tak přísný. Vadilo mu ale všudypřítomné pokrytectví, se kterým se v televizi setkával. Jinak se mluvilo po práci u piva a jinak v pořadech, které vytvářeli.
„Já cítím vinu a budu ji cítit celý život, že jsem nebojoval se zbraní v ruce proti komunismu, ale není to v mé povaze. Žena to vzala i za mě.“