Evu Landovou z pražské židovské rodiny deportovali v jedenácti letech spolu s rodiči do terezínského ghetta, poté do Osvětimi. S matkou skončily v lágru Stutthof (dnes Gutowo v severním Polsku), kam poslali nacisté zbědované osvětimské vězeňkyně na hloubení zákopů proti postupující sovětské armádě.
„Moje maminka hrozně zeslábla a umřela 22. listopadu 1944. Zůstala jsem sama.“
Ujaly se jí starší kamarádky. Kvůli omrzlinám jí hrozila amputace nohou. „Chodit jsem nemohla, ležela jsem, jedla jsem, co mi kdo dal, nebo vůbec nic. Asi 21. ledna 1945 se otevřely dveře našeho bloku a v nich stál mladík v uniformě rudoarmějce. Rusky nás pozdravil, řekl: Zdravstvujtě! My jsme nevěděly, co to je, ale pochopily jsme, že jsme svobodný.“
Po válce zůstala z celé rodiny sama, všichni ostatní zahynuli. Čtrnáctiletou dívku si osvojil sovětský židovský lékař Mojsej Ionovič Mer. Z Evy Landové byla Evelina Merová a jejím novým domovem se stal tehdejší Leningrad (dnes Sankt. Petěrburg). Říká, že i v poválečném Sovětském svazu se setkala s antisemitismem, a domnívá se, že pouze Stalinova smrt v roce 1953 zachránila sovětské Židy před obviněním ze spiknutí a rozsáhlými represemi. V nové vlasti založila rodinu. V devadesátých letech 20. století se vrátila do rodné Prahy.
„Němci to měli líp zorganizovaný, s takovou tou přesností, ale Rusové taky zabili hrozně moc lidí úplně nevinných. Rusové o tom aspoň otevřeně nemluvili,“ popisuje Evelina Merová svou zkušenost s diktaturami 20. století. „V Rusku byly lágry ještě dřív než v Německu, tak nevím, kdo se od koho učil. Obojí bylo hrozný.“